پیشنهاد سردبیر

تحلیلگران غربی، گزینه‌های مسکو را برای تلافی در صورتی که غرب به اوکراین اجازه دهد از موشک‌های دوربرد خود برای حمله به خاک روسیه استفاده کند، بررسی کردند.

گزینه‌های مسکو در صورت ورود مستقیم ناتو به جنگ اوکراین

قدس؛ رسانه غربی نوشت درحالی‌که تنش میان غرب و شرق بر سر اوکراین وارد فازی خطرناک و جدید می شود، «کر استارمر» نخست‌وزیر انگلیس و «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در واشنگتن درباره این مساله گفت‌وگو کردند که آیا به کی‌یف اجازه استفاده از موشک‌های دوربرد «اتکمز» یا «سایه طوفان» را علیه اهدافی در داخل خاک روسیه بدهند یا خیر.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه روز پنجشنبه و در هشداری به غرب گفت که غربی‌ها در صورتی که اجازه استفاده اوکراین از تسلیحات دوربرد را بدهند، خودشان وارد جنگی مستقیم با روسیه می‌شوند.

او همچنین وعده واکنشی متناسب را داد اما به جزئیاتش اشاره‌ای نکرد.

رویترز روز شنبه نوشته پوتین در ماه ژوئن از گزینه مسلح‌کردن دشمنان غرب به سلاح‌های روسی برای حمله به اهداف غربی در خارج از کشور و استقرار موشک‌های متعارف در فاصله‌ای با ایالات متحده و متحدان اروپایی آن صحبت کرده بود.

گزینه‌های روسیه در صورت «ورود مستقیم ناتو» به جنگ اوکراین
پوتین به خبرنگاران گفت حمله اوکراین به خاک روسیه یعنی ورود ناتو به جنگ.

آزمایش هسته‌ای

«اولریش کوئن» کارشناس تسلیحات در «موسسه تحقیقات صلح و سیاست امنیتی» در هامبورگ گفت که او انتخاب پوتین برای ارسال نوعی پیامی هسته‌ای را رد نمی‌کند؛ به عنوان مثال، آزمایش یک سلاح هسته‌ای به‌منظور ترساندن غرب.

او افزود که روسیه از سال ۱۹۹۰ هیچ آزمایش سلاح هسته‌ای انجام نداده و یک انفجار اتمی می‌تواند به منزله «آغاز یک عصر بسیار خطرناک» باشد.

این تحلیلگر ادامه داد: «آزمایش هسته‌ای، جدید خواهد بود. من آن را رد نمی‌کنم. این آزمایش در راستای این خواهد بود که روسیه تعدادی از توافق‌های امنیتی بین‌المللی را که طی چند سال گذشته امضا کرده، برهم می‌زند.»

«گرهارد منگوت» متخصص امنیتی در دانشگاه «اینسبروک» در اتریش نیز گفت فکر می‌کند که امکان دارد که واکنش پوتین شامل ارسال برخی از سیگنال‌های هسته‌ای هم باشد.

او ادامه داد: «روس‌ها می‌توانند یک آزمایش اتمی را انجام دهند. آن‌ها تمامی آمادگی‌های لازم را انجام دهند. آن‌ها می‌توانند یک سلاح هسته‌ای تاکتیکی را هر جایی در شرق روسیه آزمایش کنند تا نشان دهند هر زمان که سخن از آزمایش اتمی به زبان می‌آورند، آن را در نهایت انجام می‌دهند.»

در این میان، «واسیلی نبنزیا» سفیر روسیه در سازمان ملل نیز در جلسه شورای امنیت گفت که در صورتی‌که ناتو به اوکراین اجازه دهد تا از تسلیحات دوربرد علیه روسیه استفاده کند، این ائتلاف نظامی طرف مستقیم مخاصمه خواهد بود.

دیپلمات روس افزود: «نباید این را فراموش کنید و درباره عواقب آن هم فکر کنید.»

رویترز نوشت روسیه بزرگترین قدرت هسته‌ای دنیا، در روند بازبینی شرایط دکترین هسته‌ای خود است که در آن از تسلیحات هسته‌ای استفاده خواهد کرد.

گزینه‌های روسیه در صورت «ورود مستقیم ناتو» به جنگ اوکراین
موشک سایه طوفان

پاسخ به انگلیس

«سرگئی مارکوف» مشاور سابق کرملین در تلگرام در این باره گفت: «در مورد انگلیس، اگر لندن به کی‌یف اجازه دهد موشک‌های سایه طوفان را به روسیه شلیک کند، مسکو احتمالا اعلام خواهد کرد که لندن از یک جنگ نیابتی ترکیبی با روسیه به سمت تهاجم مسلحانه رفته است.»

مارکوف پیش بینی کرد، احتمال دارد که روسیه سفارت انگلیس در مسکو و سفارت خودش در لندن را ببندد، پهپادها و جنگنده‌های انگلیسی نزدیک به روسیه مثلا بر فراز دریای سیاه را ساقط کند یا به سمت جنگنده‌های اف-۱۶ که حامل موشک‌های سایه طوفان هستند و در پایگاه‌های این کشور در لهستان و رومانی هستند، موشک شلیک کند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین در نشست خبری روز جمعه گفته بود پیام پوتین کاملا شفاف و بدون ابهام است.

مارکوف، مشاور سابق کرملین نیز گفت: «روسیه تصمیم گرفته تا استراتژی قورباغه در آب جوش را نقض کند که به افزایش تدریجی کمک‌های غربی به اوکراین با هدف عدم تحریک واکنشی سریع و فوری از سوی روسیه اشاره دارد.»

وی ادامه داد: «گامی که غرب اکنون در حال برنامه ریزی بعدی آن است، گام کوچکی است، اما از خط قرمزی عبور می‌کند که ما در واقع مجبور خواهیم شد به آن پاسخ دهیم. ما در نظر خواهیم گرفت که شما با ما در جنگ هستید.»

در این میان «سرگئی مینوروف» رهبر حزب سیاسی حامی کرملین نیز در یک نشست خبری گفته بود: «لحظه حقیقت برای غرب فرا رسیده است، اینکه بخواهد جنگی تمام عیار با روسیه داشته باشد.»

گزینه‌های روسیه در صورت «ورود مستقیم ناتو» به جنگ اوکراین
حمله موشکی روسیه به هدفی در کی‌یف

تشدید حملات به اوکراین

کوئن، کارشناس تسلیحات موسسه آلمانی در ادامه مدعی شد اگر روسیه به تهدیدات هسته‌ای یا حمله به دارایی‌های انگلیس متوسل نشود، پاسخ محتمل‌تر می‌تواند افزایش حملات به زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین باشد.

مگنوت نیز پیش‌بینی کرد که اگر غرب به اوکراین در استفاده از تسلیحات دوربرد علیه روسیه چراغ سبز نشان دهد، کی‌یف واکنش نظامی روسیه را تحمل می‌کند.

او همچنین گفت که انتظار ندارد حمله نظامی روسیه علیه قلمرو ناتو صورت بگیرد.

کوئن مدعی شد، گزینه دیگر برای روسیه، تشدید اقدامات «هیبریدی» مانند خرابکاری در اروپا یا مداخله در انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست.

مگنوت نیز گفت: «خطر برای غرب این است که نمی‌داند خطوط قرمز پوتین واقعا کجا هستند. اجازه استفاده از تسلیحاد دوربرد غربی علیه اهداف روسی توسط اوکراین با کمک مشاوران نظامی غربی و همچنین تصاویر ماهواره‌ای از سوی کشورهای غرب چیزی است که با منافع حساس روسیه در تضاد است. به نظرم آنهایی که می‌گویند هیچ اتفاقی نمی‌افتد، بیایید انجامش دهیم، اشتباه می‌کنند.»قدس؛

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.